на договора с потребителите на неуниверсални пощенски услуги, предоставяни от
Тойота Тиксим ЕООД, съгласно издадено удостоверение за регистрация за
извършване на неуниверсални пощенски услуги № 0069/03.11.2009 г
С настоящите Общи условия (ОУ) на договора с потребителите на
неуниверсални пощенски услуги, предоставяни от „Тойота Тиксим” ЕООД, със
запазено търговско наименование OK Eкспрес, наричан по-долу «Куриер», се
определят правата, задълженията и отговорностите на страните по договора
при извършването и ползването им.
Потребители на неуниверсални пощенски услуги, предоставяни от Куриера, могат
да бъдат всички физически лица, местни и чуждестранни лица - търговци.
Страните по договора могат да договарят и други условия за предоставяне на
неуниверсални пощенски услуги, за което сключват индивидуални договори,
неразделна част от които са настоящите ОУ.
І. ВИДОВЕ УСЛУГИ
1. Куриерът е пощенски оператор, извършващ куриерски услуги на територията на
Република България, които са описани в Тарифата за куриерски услуги.
2. Куриерските услуги са неуниверсални услуги, дефинирани в Закона за пощенските
Няма ограничения в теглото на пратката като обемното тегло се изчислява по
формулата височина/широчина/дължина разделено на 6000. За обемни леки пратки
се таксуват обемни кг. (Обемно тегло(кг) = височина (см) x дължина (см) x ширина
(см) : 6000). Пратките се таксуват по по-високото от реалното или обемното
ІІ. УСЛОВИЯ ЗА ПРИЕМАНЕ И ДОСТАВЯНЕ НА ПОЩЕНСКИ ПРАТКИ
3. Куриерът гарантира равнопоставен достъп на потребителите до
предоставяните чрез пощенската си мрежа пощенски услуги. Пощенските услуги се
осъществяват чрез пощенска мрежа, която може да включва стационарни и/или
мобилни пощенски станции, пощенски агентства и изнесени пощенски гишета,
разменни и сортировъчни центрове и възли, транспортни и технически средства.
4. Пощенски пратки се приемат от адрес на Подателя или в офисите на Куриера на
територията на цялата страна, в рамките на определено от него работно време,
което се поставя на видно и достъпно за всички потребители място в офисите.
5. Договорът за куриерска услуга е две части: товарителница и настоящите ОУ и се
счита за сключен, с предването на пратката от Подателя на Куриера,
удостоверено с подписите на Подателя и Куриера в товарителницата.
6. Куриерските пратки се приемат и предават от Куриера, на Подателите и
Получателите пряко, съгласно условията на товарителницата, на адрес или в офис
7. При изпращане на пратка, всички данни в товарителницата се попълват
съгласно разпорежданията на Подателя. С подписа си върху нея, Подателят:
- потвърждава вписаните данни;
- предоставя лични данни и дава съгласието си за обработването им, необходимо за
изпълнение на сключения транспортен договор, по който е страна;
- поема пълна отговорност, ако са неточни или неверни;
- потвърждава съгласие за манипулиране с пратката му от Куриера (съгласно
описаните в ОУ: преопаковане, доопаковане, контролно замерване за определяне на
тарифното й тегло и при установени несъответствия претарифиране);
- приема, че познава тези ОУ и те са част от договора за куриерска услуга.
8.Обявяването на адресите и телефоните на Подател и Получател е
задължително. Ако Подателят не посочи телефона на Получателя, Куриерът не е
обвързан с предварително обявения срок на доставката.
9. Опаковането на пратката и предоставянето и във вид годен за транспортиране
и гарантиращ целостта и е за риск, сметка и отговорност на Подателя.
10. Договорът се счита за изпълнен с предаването на пратката на Получателя,
удостоверено с подписите на Получателя и Куриера в товарителницата.
11. Пратката се доставя на получателя на посочения адрес или в офиса на Куриера
срещу подпис върху екземпляр на товарителницата от Получателя. Пратката се
връчва лично на Получателя, който установява самоличността си с лична карта
или шофьорска книжка, заедно с неговия екземпляр на товарителницата.
12. В отсъствие на Получателя пратката се предава на лице, което се е задължило
пред Куриера да му я предаде. Това обстоятелство се отбелязва върху
товарителницата или разносния лист.
13. Ако Получателят откаже да получи пратката или съобщението, вписва това
обстоятелство в товарителницата или разносния лист и се подписва. Отказът да
подпише се удостоверява от служител на Куриера.
14. Пратка, недоставена поради отказ или заминаване на Получателя в
неизвестност, непознат на посочения адрес или починал, се връща на Подателя за
негова сметка.
15. Ако той откаже да я получи в 7-дневен срок от уведомяването му, пратката се
16. Подателят на всяка пратка е неин законен притежател и разпоредител до
момента на връчването й на Получателя.
ІІІ. ЦЕНИ И НАЧИН НА ПЛАЩАНЕ
17. Цените, услугите, начина и сроковете за плащане на куриерска услуга са
посочени във валидната към момента Тарифа на Куриера или в изричен
индивидуален договор с Клиента.
18. Цените в индивидуалните договори не могат да бъдат по-високи от обявените
във валидната към момента Тарифа на Куриера
ІV. СРОКОВЕ ЗА ДОСТАВЯНЕ
19. Сроковете на доставка са:
за селища с офис на Куриера - I -ва Зона - един работен ден;
за селища без офис на Куриера – II -ра зона - до 2 работни дни
20. Куриерът предоставя контролирано наблюдение и проследяване на пратките и
предоставя писмена или устна информация за датата и часа на връчване на
21. Куриерът се ангажира с доставка на всяка куриерска пратка в сроковете,
обявени в настоящите ОУ, в случай, че посочените от Подателя данни в
товарителницата име, адрес и телефон на Получателя са пълни и верни.
V. СРОКОВЕ ЗА ВЪЗСТАНОВЯВАНЕ НА СУМИ ПО НАЛОЖЕН ПЛАТЕЖ
22. Срокът за изплащане на сумите по „Наложен Платеж“ е до 3 работни дни и
започва да тече от деня следващ регистрирането им в товарителницата на
Куриера като получени от Куриера.
VІ. ПРАВА И ЗАДЪЛЖЕНИЯ НА ПОТРЕБИТЕЛИТЕ И НА ПОЩЕНСКИЯ ОПЕРАТОР
Потребителите /податели и получатели/ на куриерски пратки имат следните
права и задължения:
23.1. Подателите имат право да се разпореждат с пратките до момента на
връчването им на Получателя, в качеството си на техни законни притежатели и
разпоредители, като се задължават да поемат всички разноски на Куриера по
изпълнението на разпорежданията;
23.2. Подателите, на основание т.23.1, предоставят ограничено право на
получателите да се разпореждат за:
- промяна на избрания от Подателя офис на Куриера, кoйто да извърши доставката
на пратката, избирайки между възможните такива в рамките на населеното
място до което е изпратена пратката;
- промяна на посочения от Подателя адрес на който да се извърши доставката на
пратката, в рамките на населеното място до което е изпратена пратката;
- промяна на посочения от Подателя ден за доставка, в рамките на населеното
23.3. Подателите са длъжни да опаковат пратките си във вид годен за
транспортиране, като всички следствия от неизпълнение на това са за тяхна
сметка, риск и отговорност. При изрична заявка от подателя, Куриерът доставя,
срещу заплащане, допълнителни материали /картонени кутии, кашони и
полиетиленови пликове/ за опаковането на пратката, с размери и цена обявени в
23.4. Подателите носят отговорност за щетите, причинени от подадени от тях
пратки, на имуществото/служителите на Куриера или на други пратки / лица.
Отговорността е в размер на понесените от куриера загуби или изплатените
обезщетения;
23.5. Подателите са длъжни да заплатят стойността на услугата за пратки
изпратени за сметка на Получател, при отказ за плащане от негова страна;
23.6. Подателите и получателите имат право да получават пълна информация за
характеристиките и параметрите на предлаганите от Куриера услуги, да подават
молби и рекламации, както и да получават обезщетения при нанесени от Куриера
вреди, съгласно условията на Раздел IX от настоящите ОУ;
Пощенския оператор /Куриер/ има следните права и задължения
24. Куриерът гарантира опазване на тайната на кореспонденцията на
потребителите, включително данните за подателите, получателите и
пощенските пратки, както по време на извършване на куриерската услуга, така и
25. Куриерът предприема необходимите мерки за охраната и опазването на
пощенските пратки, за недопускане приемането, пренасянето и доставката чрез
пощенската си мрежа на забранени предмети и вещества;
25.1. съдейства на компетентните държавни органи за обезпечаване
сигурността на пощенските пратки;
25.2. изпълнява изискванията за пощенската сигурност и гарантира
сигурността на пощенската мрежа.
26.1. Куриерът е длъжен да предоставя на потребителите информация за всички
характеристики на услугите, включително и техните цени, както и по искане на
потребителите – справки за условията и реда за ползуване на услугите, като
поставя ОУ и Тарифата на видно и достъпно място във всеки свой офис, на
страницата си в интернет, както и да ги предоставя безплатно на
потребителите при поискване;
26.2. Куриерът е длъжен да разглежда рекламации и да обезщети съгласно
предвиденото в тези Общи условия, потребителите.
26.3. Куриерът е длъжен да изпълни заплатената от потребителя услуга с
параметри на качеството, определени в тези Общи условия.
26.4. Куриерът има право да организира и изпълни по свое усмотрение приемането,
обработката, транспортирането и доставката на пратките, използвайки
маршрути, транспортни средства или подизпълнители, които намери за
оптимално и целесъобразно;
26.5. Куриерът има право да доопакова и/или преопакова пратки, чиято цялост е
нарушена, с цел запазване на съдържанието им, както и да извършва контролни
замервания на пратки за установяване на коректното тарифно тегло на
пратките и при обявено от Подател некоректно такова- да ги претарифира;
26.6. При достатъчно основание да се смята, че приета пратка съдържа забранени
предмети или вещества, Куриерът задържа пратката и изисква от подателя или
получателя писмено съгласие за отварянето й.
26.7. При съмнение за вложени забранени предмети или вещества в пратка,
Куриерът има право да извърши проверка на пратката в присъствието или с
писменото съгласие на подателя. При отказ или липса на отговор, Куриерът има
право да откаже приемането на пратката и/или да уведоми съответните
компетентни държавни органи за разпореждане на следващи действия, ако
пратката е вече приета;
26.8. Куриерът се задължава да изпълнява допълнителни разпореждания на
Подателя преди пратката да доставена, ако те са изпълними и не нарушават
организацията на работа на Куриера.
26.9. Куриерът се задължава да спазва изискванията за защита на личните данни
при извършването на предоставяните услуги.
VII: ЗАБРАНЕНИ ЗА ПРЕНАСЯНЕ ПРЕДМЕТИ И ВЕЩЕСТВА
27. В пощенски пратки е забранено поставянето на следните предмети и
27.1. Наркотични, упойващи, психотропни, силно действащи и отровни
вещества;
27.2. Оръжие, взривни, запалителни или други опасни вещества или
предмети;
27.3. Неприлични или противоречащи на нравствените норми предмети;
27.4. Предмети и вещества, които поради своето естество или опаковка
представляват опасност за живота или здравето на служители на Куриера
или на други лица, или могат да замърсят или да повредят други пратки и
пощенски съоръжения;
27.5. Религиозно материали на забранени или нерегистрирани в страната
секти и организации;
27.6. Движими паметници на културата за които няма издадено разрешение
или сертификат;
27.7. В куриерските пратки, с изключение на пратките с обявена стойност,
потребителите нямат право да поставят монети, банкноти, парични
знаци, чекове за пътуване, предмети представляващи ценност за подателя,
платина, злато, сребро, обработени или необработени скъпоценни камъни и
други ценни предмети.
VІІІ: ПРОЦЕДУРИ ЗА РЕКЛАМАЦИИ И ОБЕЗЩЕТЕНИЯ
28. Рекламация към Куриера може да бъде подадена във връзка с непълно,
неправилно или забавено изпълнение на договора за куриерска услуга в срок до 6
месеца, считано от датата на приемането на пратката. В случаите когато
неточното изпълнение на услугата е установено пред Куриера и в негово
присъствие, Куриерът съставя констативен протокол, който прилага като част
от процедурата по рекламация. Куриерът е длъжен да започне процедура по
разглеждане на рекламация и при липса на съставен констативен протокол.
29. Право на рекламация има:
29.1. Подателят на пратката, а след нейното доставяне – Получателят;
29.2. До получаване на пратката Получателят има право на Рекламация
и/или обезщетение, само когато има писмено съгласие от Подателя;
29.3. След доставяне на пратката, Подателят има право на Рекламация
и/или обезщетение, само когато има писмено съгласие от Получателя.
В случай, че Подателят на пратката е посочил непълен/неточен адрес или
телефон за връзка с Получателя, Куриера не е обвързан с предварително обявения
срок на доставка на пратката.
30. Куриерът носи отговорност за преки щети по пратката, не и за непреки щети
(пропуснати ползи).
31. Куриерът се освобождава от отговорност за всяко забавяне или невъзможност
за изпълнение на задълженията си, ако това изпълнение е възпрепятствано или
забавено от причини, породени от непреодолими природни явления, стачки,
бунтове, война, които се установяват от съответните компетентни органи.
33. Рекламацията е редовно предявена единствено тогава, когато са изпълнени
условията по т.29 от настоящите Общи условия, заплатени са всички дължими на
Куриер суми без отлагане или прихващане и са представени необходими документи,
определени от Куриера, а именно:
(1) Констативен протокол, двустранно подписан от куриер и Клиент в
случаите когато е съставен такъв /За случаи на установяване на неточно
изпълнение на услугата пред Куриера и в негово присъствие/;
(2) Рекламационно писмо.
34. Рекламация за липсваща или повредена част от съдържанието на куриерска
пратка, или забавено изпълнение на куриерската услуга се удостоверява със запис в
товарителницата и констативен протокол, в момента на получаване на
пратката. Куриерът е длъжен да осигури възможност за проверка на състоянието
и съдържанието на пратката от Получателя.
35. Обезщетението по рекламации, касаещи забавено изпълнение на куриерската
услуга, липса или повреда на част от съдържанието на куриерска пратка без
Обявена стойност се определя от Куриера и е в размер на действителната
стойност на нанесената щета, но не повече от десет пъти стойността на
куриерската услуга.
36. Обезщетението по рекламации, касаещи липса или повреда на част от
съдържанието на куриерска пратка с Обявена стойност се определя от Куриера и е
в размер на действителната стойност на нанесената щета, но не повече от
Обявената стойност.
37.1. За Обявена стойност на пратката се приема стойността, посочена в
товарителницата, подписана от Куриера и Подателя на пратката. При
остойностяването се прилага принципа – Стойността на стоката е стойността,
с която би могла да се възстанови;
37.2. Със задължително вписване на Обявена стойност се приемат за превоз всички
чупливи пратки и пратките, изброени в т.27.7. от тези ОУ;
37.3. При отказ на Подателя да използва услуга Обявена стойност по пратката, за
която съгласно процедурите на Куриера се изисква такава услуга, пратката се
приема без Обявена стойност, но само при изрично изразено желание на Подателя,
записано в товарителницата и удостоверено с негов подпис;
37.4. За действителна стойност на нанесената щета се приема тази, с която би
могло да се възстанови пратката във вида, в който е предадена за превоз. При
различия във възможните стойности за възстановяване се приема най-ниската.
38. Обезщетението по рекламации за загуба, унищожение или кражба на куриерска
пратка без Обявена стойност се определя от Куриера и е в размер на до десет пъти
стойността на куриерската услуга.
39. Обезщетението по рекламации за загуба, унищожение или кражба на куриерска
пратка с Обявена стойност се определя от Куриера като по негова преценка се
изплаща парично обезщетение до размера на Обявената стойност или се предава
аналогична стока.
40. Обезщетението по рекламация за неспазен срок за изплащане на Наложен
Платеж е до размера на стойността на услугата Наложен Платеж, посочена в
Тарифата на Куриера.
41. Куриерът е длъжен, след представяне на нужните документи, описани в т.33
/ако са съставени такива/, в срок от 14 работни дни да уведоми рекламанта за
резултата по рекламацията.
42. При настъпване на рекламационно събитие по пратки с Обявена стойност, за
които се установи, че заявените от Подателя данни, записани в товарителницата
на Куриера са неверни, «Тойота Тиксим» ЕООД си запазва правото да не изплаща
пълния размер на Обявената стойност на пратката.
43. При изплатено обезщетение от Куриера, равно на стойността на стоката, по
рекламация на Клиента, Куриерът става собственик на рекламираната стока.
Клиентът се задължава да я предаде на Куриера преди изплащане на
обезщетението, описано в двустранното Споразумение.
44. Срокът на изплащане на обезщетения от страна на куриера е три работни дни
от датата на подписаното двустранно Споразумение между Куриера и Клиента за
размера на приетия от Куриера иск. Споразумението се изпраща до Клиента от
Куриера ведно с Уведомителното писмо за приключване на рекламацията.
ІХ.РЕД ЗА РЕШАВАНЕ НА СПОРОВЕ
45. Споровете между Потребителите и Куриера се решават на база добро
партньорско сътрудничество, чрез преговори и допълнителни споразумения. При
непостигане на съгласие, всяка от страните може да поиска съдействие от КРС,
други компетентни органи или да отнесе спора за решаване пред компетентния
български съд.
Ако вече все още нямате регистрация в нашия сайт, може да го направите от тук и да започнете бързо и лесно да изпращате пратки!
Може да се свържете с нас по всяко време. Ние ще ви отговорим до 48 часа.